You can help support this site and defray its cost when you purchase recordings on-line through the links below:
AlbumTitle | Subtitle | Works | Performers | Record Label | Catalog No |
Machaut | Le motets | 1. S'il estoit nulz/S'amours tous/Et gaudebit cor vestrum; 2. S'il estoit nulz/S'amours tous/Et gaudebit cor vestrum; 3. Qui es promesses de Fortune/Ha, Fortune! trop suis mis loing/Et non est qui adjuvet; 4. He, Mors, com tu es haïe/Fine Amour, quie me vint navrer/Quare non sum mortuus; 5. Fons tocius superbie/O livoris feritas/Fera pessima; 6. Aucune gent/Qui plus aimme/Fiat voluntas tua; 7. Tant doucement m'ont attrait/Eins que ma dame/Ruina; 8. Tant doucement m'ont attrait/Eins que ma dame/Ruina; 9. Maugre mon cuer/De ma dolour/Quia amore langueo; 10. Maugre mon cuer/De ma dolour/Quia amore langueo; 11. Amours qui ha le povoir/Faus samblant/Vidi dominum; 12. Martyrum gemma latria/Diligenter inquiramus/A Christo honoratus; 13. Bone pastor Guillerme/Bone pastor qui pastores/(tenor); 14. De bon espoir/Puis que la douce/Speravi; 15. J'ay tant mon coeur/Lasse! Je suis en aventure/Ego moriar pro te; 16. Trop plus est bele/Biaute paree/Je ne sui mie; 17. Quant vraie amour/A series summe rata/Super omnnes speciosa; 18. Christe que lux es/Veni Creator Spiritus/Tribulatio proxima est; 19. De bon espoir/Puis que la douce/Speravi,; 20. Dame, je sui cilz/Fins cuers doulz/(tenor); 21. Por Coi Me Bait Mes Maris; 22. Lasse! comment oublieray/Se j'aim mon loyal/Pour quoy me bat mes maris?; 23. Felix virgo/Inviolata genitrix/Ad te suspiramus; 24. Trop plus est bele/Biaute paree/Je ne sui mie; 25. Helas! Pour quoy/Corde mesto/Libera me; 26. Amours qui ha le povoir/Faus samblant/Vidi dominum; 27. Quant en moy/Amour et biaute/Amara Valde; 28. Tous corps/De souspirant cuer/Suspiro; 29. De bon espoir/Puis que la douce/Speravi; 30. Hareu, hareu, le feu/Helas, ou sera/Obediens usque ad mortem; 31. Quant vraie amour/A series summe rata/Super omnnes speciosa; 32. Dame, je sui cilz/Fins cuers doulz/(tenor); 33. Tu qui gregem/Plange, regni/Apprehende arma et scutum et exurge; 34. He, Mors, com tu es haïe/Fine Amour, quie me vint navrer/Quare non sum mortuus | Ensemble Musica Nova | Zig Zag Territoires | ZZT 021002.2 |
Guillaume De Machaut | Motets | 1. Tous corps qui/De souspirant cuer/Suspiro; 2. He, Mors, com tu/Fine Amour, qui me/Quare non sum mortuus; 3. De Bon Espoir/Puis que la douce/Speravi; 4. Aucune gent/Qui plus aimme/Fiat voluntas tua; 5. J'ay tant mon cuer/Lasse! je sui en aventure/Ego moriar; 6. Qui es promesses de Fortune/Ha, Fortune! trop suis mis loing/Et non est qui adjuvet; 7. Hareu, hareu, le feu/Helas, ou sera/Obediens usque ad mortem; 8. Dame, je sui cilz/Fins cuers doulz; 9. Tant doucement m'ony attrait/Eins que ma dame/Ruina; 10. Amours qui ha le povoir/Faus Samblant/Vidi Dominum; 11. Lasse! comment oublieray/Se j'aim mon loyal/Pour quoy me bat mes maris?; 12. Bone pastor Guillerme/Bone pastor qui pastores; 13. Martyrum gemma latria/Diligenter inquiramus/A Christo honoratus; 14. Trop plus est bele/Biaute paree de valour/Je ne sui mie; 15. Christe qui lux es/Veni creator/Tribulatio proxima; 16. Tu qui gregem/Plange, regni/Appprehende arma et scutum; 17. Felix virgo/Inviolata/Ad te suspiramus; 18. Fons tocius/O livoris/Fera pessima | The Hilliard Ensemble | ECM New Series | 1823 B0001859-02 |
Ay Mi! | Lais et virelais | 1. Quant je suis mis au retour; 2. Dou mal qui m'a longuement; 3. C'est force faire; 4. LoyautŽ que point ne delay; 5. Douce dame jolie; 6. Mors sui se je ne vous voy; 7. HŽ dame de valour; 8. Ay mi! Dame de valour; 9. Moult sui de bonne heure nee; 10. HŽlas ! et comment; 11. Comment qu'a moi lonteinne; 12. Le lay de plour; 13. Dame, je weil endurer | Emmanuelle Bonnardot | Opus 111 | OPS 30-171 |
Guillaume De Machaut | Messe de Notre Dame | The Notre Dame Mass with the Litury for the Mass of the Purification | Ensemble Organum dir. Marcel Peres | Harmonia Mundi | HMC 901590 |
Guillaume De Machaut | Messe de Nostre Dame | 1. Introit; 2. Kyrie; 3. Gloria; 4. Gradual: Qui seded domine; 5. Alleluia: Ostende nobis domine; 6. Sequence: Ave Maria gratia plena; 7. Credo; 8. Motet: Rex Karole/Leticie (Philippe Royllart); 9. Offertory: Ave Maria gratia plena; 10. Motet: A vous Vierge/Ad te Virgo/Regnum Mundi (Anon.); 11. Antiphon; 12. Sanctus; 13. Agnus Dei; 14. Communion: Ecce Virgo concipiet; 15. Motet: Zolomina/Nazarea/Ave Maria (Anon.); 16. Ite missa est | Diabolus in Musica dir. Antoine Guerber | Alpha | ALPHA 132 |
The Art of Courtly Love | 1. Hareu! Hareu! le feu/Helas! ou sera pris confors; 2. Amours me fais desirer; 3. Trop plus belle/Biauté paree/Je ne sui mie certeins; 4. Se ma dame m'a guerpy; 5. Se je souspir; 6. Dame se vous m'estés lonteinne; 7. Quant je sui mis au retour; 8. Ma fin est ma commencement; 9. Douce dame jolie; 10. De bon espoir/Puis que la douce rousee; 11. De toutes flours; 12. Quant Thesues/Ne quier veoir; 13. Quant j'ay l'espart; 14. Phyton le mervilleux serpent | The Early Music Consort of London dir. David Munrow | Virgin Veritas | 7243 5 61284 2 2 | |
The Unknown Lover | Songs by Solage and Machaut | 1. Le basile (Solage); 2. Mors sui se je ne vous voy (Machaut); 3. En l'amoureux vergier (Solage); 4. Quant je sui mis au retour (Machaut); 5. Tres gentil cuer (Solage); 6. Fumeux Fume par fumee (Solage); 7. Joieux de cuer en seumellant estoye (Solage); 8. Dame, se vous m'estés lointeinne (Machaut); 9. Adieu vous di, tres doulce compaynie (Anon.); 10. Plus dure que un dyamant (Machaut); 11. Corps feminin (Solage); 12. S'aincy estoit (Solage); 13. Plusiers gens (Solage); 14. Douce dame, tant com vivray (Machaut); 15. Le Mont Aon de Thrace (Anon.); 16. Se je souspir parfondement (Machaut); 17. Calextone, qui fut dame (Solage); 18. Dieus, Biaute, Douceur (Machaut); 19. Héas, je voy mon cuer (Solage) | Gothic Voices | Avie | AV2089 |
La Roman de la Rose | 1. Biau m'est, quant voi verdir les champs (Anon.); 2. Je ne chants pas/Aptatur/Omnes (Anon.); 3. Ja n'amerai autre/Sire Diex/In seculum (Anon.); 4. On demande maut souvent (de la Halle); 5. Tant con je vivrai (de la Halle); 6. Amour voules vous accorder (Lescurel); 7. Je muir, je muir d'amourette (de la Halle); 8. Abondance de felonie (Lescurel); 9. Qui plus aimme plus endure/Aucune gent/Fiat (Machaut); 10. De touts flours n'avait (Machaut); 11. Je puis trop bien ma dame comparer (Machaut); 12. Je vivraye liement (Machaut); 13. Triste plaisir et douloureuse joie (Binchois); 14. Enformé suys je en la tour (Anon.); 15. Se la face ay pale (Dufay) | Alla Francesca dir. Brigitte Lesne | Opus 111 | OP 30303 | |
The Spirits of England and France | Music for Court and Church from the later Middle Ages | 1. Quant la douce jouvencelle (Anon.); 2. En cest mois de May (Anon.); 3. Credo (Anon.); 4. Deduc, Syon, uberrimas (Anon.); 5. Beata nobis gaudia (Anon.); 6. Crucifigat omnes (Anon.); 7. Flos in monte cernitur (Anon.); 8. In Rama sonat gemitus (Anon.); 9. Ave Maria (Anon.); 10. Belle sans per (Matteo da Perugia); 11. Presul nostri temporis (Pérotin);; 12. Laus detur multipharia (Anon.); 13. Gloria a 5 (John Cooke); 14. Ay mi, dame de valour (Guillaume de Machaut); 15. Plasanche or tost (Pykini ): 16. Je ne puis/Par un matin/Le premier jor (Anon.); 17. Virgo plena gratie/Virgo plena gratie (Anon.); 18. Estampies real: no 7 (Anon.); 19. Estampies real: no 4 (Anon.); 20. Estampies real: no 8 (Anon.) | Gothic Voices | Helios | CDH55281 |
The Rose, the Lily & the Whortleberry | Medieval Gardens | 1. Rose, liz, printemps, verdure (Machaut); 2. El mois de Mai/De se debent/Kyrie (Anon.); 3. Hé, Marotele/En la praërie/Aptatur (Anon.); 4. Passerose de beauté (Trebor); 5. Flos regalis (Anon.); 6. Flos regalis: Agnus Dei (Walter Frye); 7. Quam pulchra es (Leonel Power); 8. Soubz les branches / En la rousée / Jolis mois de may (Anon.); 9. Royne des flours (Agricola); 10. Dindiridin (Anon.); 11. En la fuente del rosel (Juan Vasquez); 12. Hortus conclusus (Rodrigo de Ceballos); 13. Aquella mora garrida (Gabriel Mena); 14. Quasi cedrus (Guerrero); 15. Changeons propos (Claudin de Sermisy); 16. Sicut lilium (Brumel); 17. Vidi speciosam (Johannes Lupi); 18. Haec est illa dulcis rosa /Salve (Carpentras); 19. Da le belle contrade d'oriente (de Rore); 20. I vaghi fiori (Arcadelt); 21. Ecce tu pulcher es (Dominique Phinot); 22. Des herbes ai assés (Crequillon); 23. Au ioly bocquet croist la violette (Clemens non Papa); 24. O flos campi (Gombert) | Orlando Consort | Harmonia Mundi | HMU 907398 |
Almisonis Melos | Latin Motets and Mass Fragments in the Ivrea Codex | 1. Vos qui admiramini ( Philippe de Vitry ); 2. Impudenter circumivi ( Philippe de Vitry ); 3. Martirum gemma (Guillaume de Machaut); 4. Kyrie ÒChipreÓ (Anon.); 5. Gloria ÒBaraliptonÓ (Anon.); 6. Credo (Anon.); 7. Sanctus Ñ Sanans fragilia (Anon.); 8. Rachel plorat filios (Anon.); 9. Kyrie - Rex angelorum (Anon.); 10. Gloria - Spiritus et alme (Anon.); 11. Credo (Anon.) Sanctus (Anon.); 12. Almisonis melos cum vocibus (Anon.); 13. Post missarum sollemnia (Anon.); 14. In virtute nominum (Anon.); 15. Febus mundo oriens (Anon.) | Cantica Symphonia dir. Giuseppe Maletto | Opus 111 | OPS 30-309 |
Ars Magis Subtiliter | Secular Music of the Chantilly Codex | 1. Quant Theseus/Ne quier veoir; others by Hasprois , Goscalch , Solage , Baude Cordier , Suzay , Grimace , Vaillant , Pierre des Molins , Andrieu | Ensemble P.A.N. (Project Ars Nova) | New Albion | NA 021 |
The Study of Love | French Songs and Motets of the 14th Century | 1. Dame, je suis cilz/Fins cuers; 2. Trop plus/Biauté paree/Je ne suis; 3. Tres bonee et belle; 4. Se mesdisans; 5. Dame, je vueil endurer ; others by Solage , Pycard , Anon. | Gothic Voices dir. Christopher Page | Hyperion | CDA66619 |
The Spirits of England and France | Binchois and his contemporaries | 1. Qui veut mesdire (Binchois); 2. Amoreux suy (Binchois); 3. Adieu mon amoreuse joye (Binchois); 4. Pour une fois (Cardot); 5. Ay! doloureux (Binchois); 6. Un petit oyselet (Gilet Velut); 7. Abide, I hope (Anon.); 8. LaissiŽs ester [Gilet Velut); 9. Se liesse (Johannes Legrant); 10. Descendi in ortum meum (Johannes de Lymburgia); 11. Gloria (Leonel Power); 12. Magnificat secundi toni (Binchois); 13. Beata Dei genitrix (Dunstable); 14. Se la belle (Binchois); 15. J'ayme bien celui (Pierre Fontaine); 16. Il m'est avis (Machaut); 17. Exultavit cor in Domino (Anon.); 18. En Katerina solennia / Virginalis concio / SPONSUS AMAT SPONSUM (Byttering) | Gothic Voices dir. Christopher Page | Helios | CDH55283 |
Music of the Middle Ages - Volume IX | The Ars Nova | 1. Super cathedram / Presidentes / Ruina (Anon); 2. Je voi douleur / Fauvel nous a fait / Autant m'est (Anon); 3. Douce playsance/Garison/Neuma ( Philippe de Vitry ); 4. Tuba sacre fidei/In arboris / Virgo sum ( Philippe de Vitry ); 5. S'il estoit nulz / S'amours / Et gaudebit (Machaut); 6. Se quanque amours (Machaut); 7. En ce gracieux tamps ( Senleches ); 8. Fumeux fume ( Solage ); 9. Le greygnour bien ( Matteo da Perugia ); 10. Lux purpurata / Diligite iustitiam ( Jacopo da Bologna ). 11. O cieco mondo ( Jacopo da Bologna ). 12. Per larghi prati ( Giovanni da Firenze ); 13. Con dolce brama ( Maestro Piero ); 14. Giovine vagha ( Landini ); 15. Sy dolce non son˜ ( Landini ); 16 L'aspido sordo ( Donato da Firenze ); 17. I cani sono fuora ( Ciconia ); 18. Sotto candido vel ( Andrea di Giovanni ) | Capella Cordina dir. Alejandro Planchart | Musical Heritage society | MHS 899 (LP) |